Stichting Witte Mus de Huismus
  musMensen netwerk
  oorzaken terugval Huismus
  beroemde musMensen
  veel gestelde vragen over mussen
  meer mussen-links

de Huismus

De algemene kennis over de Huismus, die eigenlijk overal wel te vinden is, tref je voor het gemak hier ook aan. Met het verschil dat hier de werkelijke toedracht beschreven is, zonder sprookjes en zonder napraten van anderen. Dit is OF eigen praktijk ervaring, OF afkomstig van DE wereld mussen kenner; Denis Summers-Smith.

Beelden van Project Vliegkunstenaars
Stichting Witte Mus huismusbescherming.

(NB je gaat hier stukken terug vinden die ook op wiki staan. Dat komt omdat Huismus Bescherming Nederland tekstadvies met betrekking tot de Huismus voor de wiki geeft.)

De Huismus

De huismus (Passer domesticus domesticus) is een 16 cm lang klein bruin zangvogeltje dat, samen met ongeveer twintig andere mussensoorten, waaronder de ringmus, behoort tot het geslacht van de mussen, de Passers.

De huismus eet voornamelijk zaden, maar ook insecten, bladgroen, vruchten en fruit. De meest bekende zang van het vogeltje is de tjielp, de lokroep van het mannetje. De huismus beweegt zich vliegend of hippend voort en is zeer wendbaar. De mus is een standvogel: Eenmaal volwassen blijft de huismus op dezelfde plek wonen. Tenzij de habitat zo verandert dat het voor de mus niet meer mogelijk is te overleven of voort te planten op de eenmaal gekozen plek.

Het mannetje is duidelijk te onderscheiden van het vrouwtje, omdat de eerste zwart, wit en donkerbruin getekend is, en het vrouwtje alleen grijs en lichtbruin.

Huismussen leggen tussen de 1 en 9 eitjes per broedsel, en gemiddeld leggen ze in Nederland 5 eitjes. Het duurt ongeveer 11 dagen voordat de eitjes uitkomen, en dan 16 dagen voordat de jongen uitvliegen.

Een pas uitgevlogen huismus leeft gemiddeld niet langer dan 3 maanden, maar een eenmaal volwassen huismus kan in het wild 18 jaar oud worden.
Gemiddeld wordt een eenmaal volwassen huismus 5 a 6 jaar oud.

Huismussen doen per jaar meerdere broedpogingen. Ook als het nest een succes is geweest.

In juni van ieder jaar zie je vaak de hoogste aantallen huismussen. Dat komt omdat dat door het hele land de eerste nesten met jongen zijn uitgevlogen, en vaak ook al de tweede nesten.