Stichting Witte Mus de Huismus
  musMensen netwerk
  oorzaken terugval Huismus
  beroemde musMensen
  veel gestelde vragen over mussen
  meer mussen-links

de Huismus

De algemene kennis over de Huismus, die eigenlijk overal wel te vinden is, tref je voor het gemak hier ook aan. Met het verschil dat hier de werkelijke toedracht beschreven is, zonder sprookjes en zonder napraten van anderen. Dit is OF eigen praktijk ervaring, OF afkomstig van DE wereld mussen kenner; Denis Summers-Smith.

Beelden van Project Vliegkunstenaars
Stichting Witte Mus huismusbescherming.

(NB je gaat hier stukken terug vinden die ook op wiki staan. Dat komt omdat Huismus Bescherming Nederland tekstadvies met betrekking tot de Huismus voor de wiki geeft.)

De Huismus

De huismus (Passer domesticus domesticus) is een 16 cm lang zangvogeltje dat, samen met ongeveer twintig andere mussensoorten zoals de ringmus, behoort tot de familie van de mussen, de Passeridae.

De huismus eet voornamelijk zaden, maar ook insecten, bladgroen, vruchten en fruit. De meest bekende zang van het vogeltje is de tjielp, de lokroep van het mannetje. De huismus beweegt zich vliegend of hippend voort en is zeer wendbaar. De mus is een standvogel: Eenmaal volwassen blijft de huismus op dezelfde plek wonen. Tenzij de habitat zo verandert dat het voor de mus niet meer mogelijk is te overleven of voort te planten op de eenmaal gekozen plek. Het mannetje is duidelijk te onderscheiden van het vrouwtje, omdat de eerste zwart, wit en donkerbruin getekend is, en het vrouwtje alleen grijs en lichtbruin.