Huismus bescherming

de huismus | wat kunt u zelf doen | nieuws | wetgeving | onze projecten | onze donateurs | over ons | contact
  onze projecten:
  » 01 Inside a H.Sparrows Mind
  » 02 Thermisch Tellen
  » 03 Huismus nachtblind ?
  » 04 Huismus onder de pannen
  » 05 Vliegkunstenaars ism WUR
  » 06 voedsel van de Huismus
  » 07 huismusArchief online
  » 08 mini musMuseum
  » 09 mussen bibliotheek
  » 10 huismussen picknick
  » 11 musMensen netwerk
  » 12 blog huismusKolonie Andijk
  » 13 youTube stichtingWitteMus
  » 14 website Stichting De Mus
  » 15 website Stichting Witte Mus
  » 16 Veilige slaapgelegenheid
  » 17 nestgelegenheid Huismus
  » 18 veilig foerageren Huismus
  » 19 beeldmateriaal Kolonie A.
  » 20 ziekten-monitor Huismus
  » 21 Het Geel en de Huismus
  » 22 illegale handel Huismussen
  » 23 openbaar groenbeheer
  » 24 inventaris slaapplaatsen H.
  » 25 inventaris kolonies H.
  » 26 instandhouding Kolonie A.
  » 27 fondsen werving
  » 28 public relations
  » 29 bestuurswerk Stichting
  » 30 forum / fora
  » 31 eigen onderz. & observ.
  » 32 adviseren bescherming H.
  » 33 website huismusOnderz. ea

Vliegkunstenaars

"De razend snelle camera verandert zelfs de vliegbeweging van een huismus in een spectaculair schouwspel" was een boude uitspraak waarmee de Universiteit Wageningen in 2010 de aandacht op project Vliegkunstenaars vestigde.

Eerst leuke resultaten zien ?
youTube kanaal "huismusInSlowMotion"
BOUDE UITSPRAAK

Met highSpeed filmcamera's zouden de bewegingen van onder anderen vogels heel gedetailleerd vast gelegd kunnen worden. En "zelfs" de huismus zou daarmee spectaculair worden, aldus David Lentink van Wageningen Universiteit, in maart 2011 bij Vara's Vroege Vogels.

Een grapje natuurlijk, want de huismus mag dan in diverse beeldspraken een saai wezentje zijn, in werkelijkheid is het één van de meest wendbare, flexibele en vindingrijke vogeltjes die er is. Daarvan zijn wij overtuigd, met onze kolonie van honderden huismussen in zomer en herfst van ieder jaar, en dat sinds 1998.

Zoals Team Vliegkunstenaars het project in de zomer van 2011 aan vult:

De Vliegkunstenaars gaan iedereen die geïnteresseerd is, de kans bieden om met zo'n camera op pad te gaan om unieke beelden te maken van dat wat je met het blote oog niet kunt waarnemen. Voor deze geweldige ervaring hoeft men niet naar verre exotische oorden te vliegen, want een high-speed videocamera laat zien wat voor prachtige dieren in de Nederlandse natuur voorkomen. De supersnelle High-Definition videocamera levert ongekende beelden op van spectaculaire vliegacties in Nederlands natuurgebied of in uw eigen achtertuin.

Het leek ons een goed idee om op de opmerking over de huismus in te gaan alsof het serieus was en de "uitdaging" aan te nemen door ons, in de zomer van 2010 al, aan te melden voor project Vliegkunstenaars.
We wilden laten zien dat mussen het complete tegendeel zijn van de spreekwoordelijke "saaie huismus". En bovendien waren we zelf heel benieuwd wat er te ontdekken zou zijn wanneer je de huismus in slow motion bezig ziet. Vooral wanneer ze "en masse" vluchten, bijvoorbeeld.

DWARRELEND HERFSTBLAD

Want als er één vogel behendig vliegt dan is het de huismus natuurlijk.
Niet één vogel is zo wendbaar als de huismus. Zelfs de sperwer kan zich niet, zoals een huismus, als een projectiel horizontaal door de lucht afvuren om zo snel mogelijk in dekking te zijn. Of dwarrelen als een herfstblad om daarvoor aangezien te worden bij de landing. En wat de denken van de massale vlucht van een groep foeragerende huismussen ? Ooit ook maar één mus terug naar de aarde zien storten om als prooi voor de sperwer achter te blijven ? Niet. Voor zover wij weten. Dus een botsing komt er, ondanks de massaVlucht en de paniek, bij de mussen niet.
Dachten wij.
Fout gedacht! Zie dit slowMotion filmpje van botsende huismussen maar eens.
Zelfs "onze" witte mus komt nog wel eens op die manier al vliegend in de problemen. Getuige deze foto.
BEELDMATERIAAL OPENBAAR

De in het kader van Vliegkunstenaars gemaakte beelden worden gebruikt voor onderzoek door wetenschappers van de afdeling experimentele zoölogie en om als bron van inspiratie voor vervolgOnderzoek te dienen. Ze worden daartoe in een dataBase opgeslagen, maar ook op internet, zodat iedereen ze kan bekijken.

Het sluit dus heel mooi aan bij onze eigen projecten "huismusArchief Online", "webSite huismusOnderzoek" en "youTube stichting Witte Mus", die ook openbaarheid van onderzoeksgegevens na streven.

Met het verschil dat de beelden die Stichting Witte Mus verzameld, al sinds 2009 online gezet worden voor huismusOnderzoekers om te gebruiken en verder voor iedereen om te bekijken.

HIGH SPEED CASIO EN PHANTOM

Dus in maart 2011 deden twee van de bestuurders de WUR-cursus om de CASIO EX-F1 te kunnen lenen, en in juni 2011 was de Phantom V710 onderwerp van instructies om ook die, later in het jaar, enkele dagen te kunnen lenen.

Op het youTube kanaal "huismusInSlowMotion" zijn de opnamen terug te vinden die in 2011 met de CASIO EX-F1 gemaakt zijn. Er komt nog meer aan, want intussen hebben we natuurlijk zelf gezorgd de beschikking over een CASIO EX-F1 te hebben, zodat we er op ieder geschikt moment gebruik van kunnen maken.

De Phantom v710 was moeilijker te benaderen.
De eerste leen-poging voor de Phantom, in juni 2011, viel in het water doordat de Phantom wegens een defect in reparatie moest. De gehele uitleenperiode van 5 voorjaars-dagen waren we daarmee jammer genoeg weer kwijt.

Maar van 12 tot en met 17 augustus 2011 was het dan eindelijk zo ver, en heeft Stichting Witte Mus de Phantom v710 te leen gekregen.
We hebben geen geweldig weer gehad, en het aantal jonge huismussen met al hun experimenten en probeersels was nog op de vingers van één hand te tellen, maar we hebben enorm veel schitterende filmpjes kunnen maken van gedrag en vliegkunsten van de overvloedig aanwezige bijna-volwassen huismussen.

LUCHTGEVECHTEN en "MORPHING WINGS"

Zo zijn er schermutselingen opgenomen, die nauwelijks vier seconden duurden, maar waarin de mussen een heel luchtgevecht houden dat er minstens even spannend uitziet als wanneer je twee roofvogels zou zien vechten.

Dat huismussen zo snel en zo wendbaar zijn hadden zelfs wij niet verwacht. Er wordt dan ook door huismussen ruimschoots van het zogenaamde "morphing" gebruik gemaakt. Morphing, het in vorm aanpassen van de vleugels, waarvan aangenomen wordt dat gierzwaluwen daarin de meesters zijn.
Deze kunsten van de mussen gezien hebbende, vermoeden wij inmiddels natuurlijk dat de huismus misschien niet eens voor de gierzwaluw onder doet.

Zo is er ook een drama van enkele seconden opgenomen waarin mus één wil vluchten voor mus twee, maar mus twee staat op de poot van de ander, waardoor die niet KAN vluchten. Gelukkig vloeit daarbij geen bloed, maar omdat het slow motion is wordt het drama levensgroot en houdt je je hart vast voor mus één.

En zo is er nog veel meer te zien, waaronder zelfs toch wel een botsing tussen twee huismussen die, in een massaVlucht in grote getalen tegelijk weg proberen te komen.

Dit alles was natuurlijk onmogelijk geweest als
team Vliegkunstenaars hun project Vliegkunstenaars niet open hadden gesteld voor iedereen die deel wilde nemen.
Wie ons met dit project nu verder wil helpen;
een donatie is welkom, en u zelf bent het ook:

De kosten van (deelname aan) dit project waren € 600,=, maar zijn opgelopen naar &euro 800,=.
Dit is voornamelijk vanwege de CASIO EX-F1 camera, die voor de werkbaarheid een noodzakelijke aanschaf bleek te zijn. Maar ook vanwege de noodzakelijke aanschaf van drie 2TB harde schijven om het Phantom materiaal op op te slaan en een Quicktime video-editor om de video's in hanteerbare grootte te maken voor gebruik op youTube.

Wanneer u ons wilt helpen die kosten te dekken kunt u aan onze stichting een donatie doen.
Bij een bedrag vanaf € 60,= mag u met deze camera zelf ook een poging doen er mee te filmen, wanneer u volgend jaar op de huismussenPickNick aanwezig bent.

Informatie over donaties voor dit project kunt u opvragen via e-mail: info@stichtingwittemus.nl
Of gebruik de knop "ONLINE DONEREN" rechts boven op deze pagina.